Harmonogram dnia ślubu
O której godzinie umówić się do fryzjera? Ile czasu i kiedy zarezerwować na mini sesję w dniu ślubu? Kiedy najlepiej zrobić zdjęcia z gośćmi? O której zorganizować zimne ognie? Zapewne to tylko garstka pytań, które sobie zadajesz przed ślubem i mam nadzieję, że dzisiejszy wpis pomoże Ci to wszystko poukładać.
Wskazówki od Katarzyny Manikowskiej – doświadczonej fotografki ślubnej.
Przygotowałam przykładowy harmonogram dnia ślubu, który ustaliłam dla ceremonii kościelnej na godz. 16:00. Jeśli ślub planujesz szybciej/później to od wyznaczonych godzin odejmij ten czas np. ślub jest o 15, więc odejmujesz godzinę, a jeśli ślub jest o 17 to tą godzinę dodajesz. We wpisie znajdziesz również wskazówki pod kątem zdjęć, tak aby maksymalnie wykorzystać czas z Waszym fotografem.
Przykładowy harmonogram dnia ślubu:
- 10:00 fryzjer
- 12:00 makijaż ślubny
- 13:00 przygotowania Pana Młodego
- 14:00 przygotowania Pani Młodej
- 15:00 first look + błogosławieństwo
- 16:00 ceremonia ślubna + życzenia
- 17:30 powitanie Pary Młodej na sali weselnej
- 18:30 pierwszy taniec
- 19:00 zdjęcia z gośćmi + mini sesja
- 20:00 tort weselny
- 21:00 podziękowania dla rodziców
- 22:00 zimne ognie
- 24:00 oczepiny
Pamiętaj, że wskazane godziny są przykładowe, a ja chciałabym tym harmonogramem podpowiedzieć jak możesz zorganizować dane elementy, aby dzień ślubu przebiegł bez stresu i niepotrzebnej bieganiny. Nie ma nic gorszego w dniu ślubu niż dodatkowe opóźnienia, które Was dodatkowo stresują i wprowadzają niepotrzebne zamieszanie. A opóźnienia będą i trzeba się z tym pogodzić.
Doskonale zdaję sobie też sprawę, że dojazd na salę oddaloną o 50km zajmie więcej czasu niż na salę w pobliżu kościoła. Również życzenia dla 50 osób potrwają znacznie krócej niż dla 120. Dlatego przełóż moje podpowiedzi na swój ślub. Najważniejsze w końcu jest to, abyście to Wy byli zadowoleni.
Aby podpowiedzieć Wam na co zwrócić uwagę w danym momencie, odniosę się do każdego z wymienionych podpunktów. Zacznijmy od fryzury i makijażu.
Fryzjer i Makijaż ślubny
Zdecydowanie wygodniej jest najpierw pojechać do fryzjera, a potem na makijaż. Zawsze może się zdarzyć, że fryzjerka zachlapie twarz przy myciu włosów i makijaż może się uszkodzić. Dlatego najlepiej jest najpierw pojechać do fryzjera, a dopiero potem na makijaż. Z doświadczenia wiem, że często fryzjerki podpinają loki lub przednie pasma, aby wytrzymały jak najdłużej, więc nie musisz martwić czy fryzura wytrzyma.
Możesz również zaprosić makijażystkę i fryzjerkę do domu lub do miejsca, w którym odbywają się przygotowania. W takiej sytuacji będziesz potrzebować mniej czasu, bo odchodzi dojazd. Natomiast pamiętajcie dziewczyny, że opóźnienia w dniu ślubu to norma i lepiej przy każdej usłudze zrobić mały zapas.
Warto na fryzjera i makijażystkę zarezerwować po półtorej godziny. Jeśli coś wymaga więcej czasu specjalistki na pewno Ci to powiedzą. Dodatkowa godzina, którą ujęłam w harmonogramie obejmuje dojazd, korki, ale też czas dla Ciebie.
I wskazówka ode mnie – jeśli umawiacie makijaż i fryzurę dla kilku osób, nigdy nie bądźcie ostatnią osobą w kolejce. Cioci czy kuzynki, a nawet świadkowej może zabraknąć w momencie ubierania sukni, ale bez Was nie zrobimy żadnych zdjęć.
Przygotowania Pana Młodego
Jestem pewna, że większość z Was zastanawia się, po co, aż godzina na ubieranie Pana Młodego? Wliczam w ten czas fotografowanie detali i momenty pomiędzy, które składają się na reportaż. W końcu, nie po to, tyle czasu spędzacie nad wyborem spinek, koszuli, garnituru i innych dodatków, żeby potem nie mieć żadnego zdjęcia, prawda?
A o co chodzi z ujęciami pomiędzy? O te chwile, kiedy rodzice widzą swojego syna w garniturze i mama uroni pierwsze łzy, o uśmiech babci, o czas przy herbacie w kuchni i inne momenty, których nie widzicie, a które pięknie uzupełnią zdjęcia z dnia ślubu.
Na faktycznie ubieranie i portrety Pana Młodego wystarczy około 30 minut. Panowie ubierają się zdecydowanie szybciej i często nie czują potrzeby długiego pozowania do aparatu. Ale moment, kiedy są ubrani czy to ze świadkiem czy z większą ilością drużbów, jest wart uwiecznienia i zdecydowanie warto mieć w harmonogramie ślubnym więcej czasu na wspólne zdjęcia.
Przygotowania Pani Młodej
Tutaj również uwzględniłam godzinę, ponieważ poza samymi przygotowaniami, które trwają dłużej niż u Panów jest również czas na sfotografowanie detali i ujęcia pomiędzy.
My kobiety jesteśmy też dużo bardziej nastawione na dodatkowe zdjęcia z szampanem, w gronie najbliższych nam kobiet. Takim chwilom niepotrzebny jest stres, a dobra zabawa, dlatego na skakanie po łóżku, wypicie lampki prosecco czy zdjęcia z przyjaciółkami potrzeba więcej czasu.
Oczywiście jeśli nie planujecie takich zdjęć z bliskimi, to można czas przygotowań skrócić. Wiem, że nie wszyscy dobrze czują się w takich chwilach, więc wszystko dopasujcie do siebie.
First Look
Na first look warto zarezerwować około 10 minut. Jeśli planujecie przeczytać własnoręcznie pisane lisy miłosne, albo w tym czasie zrobić mini sesję to warto przeznaczyć nawet do 30 minut.
Koniecznie bądźcie sami w tym momencie, bez oczu mam, babć czy cioć. Wiele takich chwil zostało popsutych niepotrzebnymi komentarzami „Co tak ryczysz Zosia”. Dlatego Wy, ewentualnie świadkowie w razie w, ale też nie obok Was, tylko w pobliżu.
Błogosławieństwo
Na błogosławieństwo wystarczy Wam do 15 minut. Jeśli chcecie połączyć ten moment z podziękowaniem dla rodziców, to również warto pomyśleć o dodatkowych 10-15 minutach. Często musicie przynieść prezenty po błogosławieństwie, albo poprawić makijaż, bo kilka łez spłynęło po policzku. To znowu taki moment, któremu stres nie jest potrzebny i warto zrobić to na spokojnie, bez ciągłego spoglądania na zegarek.
Ceremonia ślubna + życzenia
Zazwyczaj ceremonia kościelna trwa 45 minut. Jeśli wiecie, że ksiądz który udziela Wam ślubu jest wygadany, albo Msze w tym kościele trwają dłużej, to zarezerwujcie więcej czasu.
W przypadku ceremonii humanistycznych i cywilnych warto zarezerwować około 20-30 minut. Wszystko zależy od osób prowadzących, więc tez warto dopytać ile przewidują czasu na przeprowadzenie ceremonii. Szczególnie ważne jest to wtedy, kiedy ceremonia odbywa się przy Sali weselnej i po jej zakończeniu goście nie będą mogli wejść na salę, bo coś jest jeszcze nie gotowe.
Tak jak pisałam wcześniej, w przypadku życzeń, warto ten czas przełożyć na ilość gości. Mniej więcej 50 osób to około 20 minut. Pamiętajcie też, że jako Para Młoda potrzebujecie również czasu na spakowanie prezentów do auta. I to znowu przy małej ilości gości pakowanie kilkunastu prezentów zajmie mniej czasu niż spakowanie kilkudziesięciu to 2-3 aut.
Powitanie Pary Młodej + obiad + toasty
Powitanie Pary Młodej jak i późniejsze toasty zamykają się zazwyczaj w 15-30 minutach. Wszystko zależy od tego czy planujecie jakieś dodatkowe przemowy lub cos specjalnego na wejście. Jeśli nie to w zupełności wystarczy czas, który podałam. Jeśli planujecie coś więcej warto przeznaczyć na ten moment nawet do godziny.
Większość sal weselnych bardzo szybko wydaje obiady, jeśli natomiast wybraliście salę, która przewiduje więcej czasu na obiad, to uwzględnijcie to w harmonogramie.
Pierwszy taniec + blok taneczny
Z doświadczenia zauważyłam, że pierwszy taniec i pierwszy blok taneczny trwa do pół godziny, bo potrzeba czasu aby rozruszać gości po dłuższym siedzeniu przy jedzeniu. Warto dopytać Waszą orkiestrę czy DJ-a, ile czasu macie orientacyjnie przyjąć.
Zdjęcia z gośćmi
Kiedy pary są zdecydowane na zdjęcia z gośćmi to staram się je robić od razu po pierwszym bloku tanecznym. Łączę to oczywiście ze zdjęciem grupowym, aby nie przeciągać niepotrzebnie czasu, który na te zdjęcia przeznaczamy. Zazwyczaj trwa to około 20-30 minut, ale jeśli planujecie zdjęcia z każdym z gości, a zaprosiliście ich ponad 100, to warto przeznaczyć nawet godzinę.
Mini sesja
Mini sesję planuję zawsze w okolicy zachodu słońca, więc o której dokładnie się odbędzie zależy od pory roku. W czerwcu/lipcu jest to nawet 20, a we wrześniu/październiku nawet 16. Dlatego bardziej zwróćcie uwagę na czas sesji niż konkretną godzinę. Jeśli ślub jest w pierwszej połowie sezonu, to sesję można przesunąć na później, a jeśli w drugiej połowie roku, to warto pomyśleć o sesji tuż po ceremonii albo na first looku. Tutaj zdecydowanie warto ustalić preferencje Waszego fotografa.
Dodatkowy tip ode mnie, to robienie sesji w trakcie trwania bloku muzycznego. Tańczycie 1-2 tańce i wychodzimy. Dlaczego warto tak zrobić? Goście weselni zaczynają bawić się razem z Wami, więc unikacie pustego parkietu, dzięki czemu w miejscu sesji, które najczęściej jest bardzo blisko sali weselnej, nie macie niepotrzebnych podglądaczy i możecie skupić się tylko na sobie. Robię tak niezależnie jaka jest pora roku i sprawdza się to doskonale.
Tort weselny
Bardzo lubię jak zmieniają się trendy ślubne i tort weselny pojawia się tuż po obiedzie w formie deseru. Ale bez problemu możecie go ustalić na inną godzinę. Standardowo wjazd tortu, krojenie dla Was i gości i oczywiście krótka przerwa to około 30 minut.
Podziękowania dla rodziców
Jeśli przygotowujecie przygotowania dla rodziców na sali weselnej, to standardowo wystarczy 15-20 minut. Jeśli planujecie jakieś dodatkowe atrakcje z tym związane, jak puszczenie filmu czy podziękowania dla babć, chrzestnych itd. to warto dodać nieco więcej czasu.
Zimne ognie
Wiem jak wiele z Was nadal lubi zdjęcia z zimnymi ogniami i wcale mnie to nie dziwi. Najważniejsze o czym powinniście pamiętać, to godzina ich zrobienia. Nie zostawiamy zimnych ogni na czas po oczepinach, bo fotograf może mieć ogromny problem z zebraniem i ustawieniem gości weselnych. Wszyscy doskonale wiemy co się dzieje na weselach w późniejszych godzinach. A szkoda zmarnować czas wszystkich i dostać kiepskie zdjęcia. Dlatego planujcie zimne ognie maksymalnie do godziny 21. Latem, kiedy słońce zachodzi nieco później nie bójcie się ryzykować i zrobić ich jeszcze z poświatą zachodzącego słońca, to też może wyglądać pięknie.
Oczepiny
Ostatni punkt to oczepiny, ale chciałabym nawiązać nim do innych atrakcji, które dzieją się na sali weselnej. Jako fotograf mogę Wam podpowiedzieć ile czasu potrzeba na jakie atrakcje, ale najważniejsze to wybranie prowadzącego, który to wszystko zepnie w całość i będzie czuwał, aby nie przeciągać niepotrzebnie danych momentów i zebrać wszystkich na czas. Nie ma nic gorszego na weselu niż gotowość gości i DJ, który biega i dopina ostatnie rzeczy. Dlatego harmonogram i ułożenie zabaw weselnych warto ustalić dokładnie czy to z zespołem czy DJ-em.
👰 Planer ślubny dla Ciebie
✅ Budżet
✅ Usługodawcy
✅ Harmonogram
✅ Pomocne checklisty
✅ Każdy etap: przed / dzień ślubu / po ślubie